Nogomet je poznat kao “prelijepa igra”, ali često je kaotičan i nepredvidljiv s čestim promjenama posjeda, fluidnim kretanjem po terenu i bitkama između ofenzivnih i defenzivnih igrača.
FM21 simulira ovaj kontrolirani kaos bolje nego ikad prije s nizom poboljšanja koje donosi AI. Te promjene mogu se podjeliti u nekoliko segmenata, a mi ćemo proći kroz svaki segment posebno:
- Donošenje odluka
- Obrana
- Napad u zadnjoj trećini
- Igra u sredini
- Vratari
Donošenje odluka
Dio onoga što čini match engine u Football Manageru tako realnim (to kaže FM, ovo nije moja ocjena realnosti) jest činjenica da igrači i suci donose odluku svake četvrtine sekunde. To konstantno donošenje odluka znači da svaki igrač kontinuirano procjenjuje situaciju oko sebe i izvodi radnju za koju misli da je najbolja, na temelju svojih atributa.
U FM21, donošenje odluka je detaljnije nego ikad prije. Sve je to zbog činjenice da će igrači u novom engineu sada moći mijenjati svoju prvotnu odluku kako se situacija oko njih bude razvijala. To omogućava vašim igračima da budu reaktivniji i donose brže odluke, što dovodi do realističnijeg iskustva u utakmici s više fluidnosti i većom raznolikošću odluka izvedenih tijekom 90 minuta.
Ova revizija donošenja odluka tijekom utakmice je nastavak na pomjene koje se tiču poboljšanja animacija samih igrača. Ljudi koji su radili na poboljšanjima match enginea i animacija preradili su velik dio izvornog koda igre u dijelu donošenja odluka. Sve to kako bi pružili bolje informacije sustavu za animacije, tako da te animacije izgledaju bolje i glatko u akciji.
Obrana
Jedan od najboljih primjera poboljšanja u donošenju odluka na FM21 je markiranje. S poboljšanim donošenjem odluka, braniči sada mogu inteligentnije reagirati na pokret napadača. Tako mogu svoje dužnosti po pitanju markiranja prenijeti na drugog braniča dok se oni kreću kako bi zatvorili drugog igrača dok se napad razvija. To će se dogoditi i u otvorenoj igri i tijekom prekida.
Defenzivne linije ponašat će se više poput jedne jedinice, radeći zajedno na suzbijanju protivničkih napada i izoliranju potencijalnih prijetnji. Braniči će sada na više načine pokušati spriječiti napadače da češće driblaju jer će im otežati dolazak u opasna područja. Obrambeni igrači su sada prilagodljiviji kada su se suočavaju s ekipama koje dugim loptama izgrađuju napad. U tim će se situacijama češće odlučivati na zračne duele kako bi izbjegli da budu nadbrojani tijekom kontranapada.
Napad u zadnjoj trećini
Zbog opsežnih poboljšanja u obrambenom AI-u, promjene su morale doći i u ofenzivnom dijelu. Točnije, Sports Interactive je radio na poboljšanju pokreta i raznolikosti igre u zadnjoj trećini. Tako će napadačima dati više alata kako bi obranu stavili na muke.
Krenimo s kretanjem u napadu. Puno je pažnje posvećeno poboljšavanju pozicioniranju ofenzivnih veznih igrača i napadača. Ovisno o njihovoj ulozi, oni će sada gledati da češće dolaze do lopte i nude podršku suigračima koji imaju posjed ili da izvlače braniče iz postavljene obrambene formacije. Promjene su također napravljene na opciji ‘Focus play down flanks’ kako bi se poboljšala efikasnost igre preko bokova.
Fokusiranje igre preko bokova ili kroz sredinu će se sada očitovati kroz očitije napadačko kretanje jer će momčadi nastojati preopteretiti određena područja terena kako bi protivnika ostavili ranjivim na nekim drugim dijelovima.
FM21 koristi puno više pokreta u zadnjoj trećini dok napadači nastoje stvoriti prostor ili iskoristiti praznine u obrambenoj liniji.
Malo je stvari koje vam u nogometu pružaju više zadovoljstva od savršeno odmjerene lopte u prostor. U FM21 primjetit ćete više takvih pokušaja u zadnjoj trećini. Naravno, neće svi biti uspješni. Ako imate sreće da imate na u ekipi imate igrača s izraženim Passing atributom, bit će vam puno lakše otključati obranu jednim dodavanjem.
Izgradnja igre nije jedino područje koje je poboljšano u FM21. Značajnije promjene doživjela je i igra unutar kaznenog prostora. Igrači su sada puno svjesniji prostora oko sebe i količine vremana koje imaju da bi uputili udarac. Posebno se to ističe u situacijama jedan na jedan. Kad smo već kod toga, kada se igrač nađe u situaciji jedan na jedan s ‘vratarom’, poboljšano je izabiranje tipa udaraca na temelju kuta prema golu i položaja vratara. Vjerojatno ćete ove godine vidjeti više pokušaja lobova vratara. Odabir udarca i svijest prostora oko sebe povezani su s igračevim atributima. Tako će sada spretniji igrači na raspolaganju imati širu paletu udaraca i znati točno u koliko prostora moraju raditi.
Također ćete vidjeti da se igrači u većem postotku odlučuju dodati loptu umjesto pucati prema golu kada se nalaze u uskim kutevnima naspram golu. Ipak, sve to zavisi od vaše taktičke postavke i igraču koji se nalazi u takvoj situaciji. Neki igrači (oni koji volimo zvati sebičnima) će i dalje pucati bez obzira na poziciju.
Napadači će sada lakše “pasti na tlo” kada se nalaze u kaznenom prostoru. Čak i u situacijama kada ne postoji kontakt s braničem. Također ćemo vidjeti i animacije u kojima se obraćaju sucima tražeći prekršaj.
Od sada se u obzir uzima više čimbenika kada se koristi VAR. Prije su suci imali vrlo velike postotke šanse da donesu ispravnu odluku kada koriste VAR u FM-u. Sada, kao što smo vidjeli u stvarnom svijetu, postoje neki slučajevi u kojima je VAR subjektivan i suci ne donose uvijek odluku koju bi većina smatrala ispravnom. Kada se VAR koristi za provjeravanje zaleđa, tu bi još uvijek trebao donositi ispravne odluke. No, kod drugih stvari suci će češće biti subjektivniji te ćete od suca do suca vidjeti nedosljednosti prilikom odluka za slične situacije, baš kao u stvarnom životu!
Još jedan dodatak što se tiče zaleđa – igrači će sada biti svjesniji kada su u očitom zaleđu te će izbjegavat igranje s loptom kao rezultat toga.
Igra u sredini
Sports Interactive smatra da je u FM20 vezni red često bio zapostavljen po pitanju važnosti za samo nogometu igru. Smatraju da su događanja na sredini terena od krucijalne važnosti za ishod utakmice i da to nije bilo dovoljno prikazano do sada. To je nešto, kako kažu, što su često dobijali kao feedback od FM zajednice. Zbog toga im je to postao glavni fokus kod priprema za FM21. Sada je stavljen veći naglasak na sredinu terena što rezultira autentičnijim protokom događaja na sredini terena.
Kao prvo, kratanja na sredini terena su iz temelja promijenjena na FM21. Jedan od najočiglednijih primjera za to je način na koji je povećan broj presječenih lopti na cijelom terenu, ali posebno u području veznog reda. Igrači će sada aktivno nastojati blokirati linije dodavanja umjesto da prate kretanje lopte. To će dovesti do toga da će broj presječenih lopti u FM-u biti u skladu s brojevima koje biste vidjeli tijekom real life utakmice.
Također je uravnoteženo preuzimanje rizika kod igrača iz veznog reda. Cjelokupna filozofija oko igre u veznom redu je sada izgrađena oko toga da se što brže dođe do igrača u napadačkom dijelu terena. To znači da će određeni igrači preuzimati više rizika te upućivati više direktnih dodavanja prema naprijed. Dijelom je to posljedica prerade instrukcije ‘Focus Play Through Middle’ koja sada veći naglasak stavlja na progresivna dodavanja u sredini.
Braniči su sada svjesniji događanjima koji im prijete igranjem kroz sredinu i reagirat će više instinktivno na te scenarije koji će kao rezultat dovesti do još više oduzimanja lopti.
Vratari
Posljednje, ali ne manje važno, Sports Interacive je dio pažnje usmjerio i prema vratarima. Golmani će se u FM21 brže spustiti na zemlju u određenim situacijama. Na primjer, ako odluče da je to najbolja opcija za sprečavanje niskog udarca ili za sužavanje prostora za reakciju napadača.
Nisu samo igrači u polju ti kod kojih je poboljšano odlučivnaje. Golmani su sada puno svjesniji vremena koje imaju za postaviti se za protivnički udarac. Kad su napadači u kaznenom prostoru ili oko njega, dobri vratari će postavit će se prema onima koji se spremaju za udarac.
Vratari će sada češće pokušavati presresti loptu u zraku izlaženjem sa crte kako bi uhvatili ubačaj ili izbili loptu dalje od gola. Ako se utakmica igra po kiši ili vjetru, vratari će se češće odlučiti na izbijanje lopte nego za hvatanje.
U FM21 poboljšan je i sustav ocjenjivanja igrača. Pri tome je posebna pozornost usmjerena na vratare čije će dobre partije sada biti bolje valorizirane.
Završna riječ
Poboljšanja u match engineu će vam biti vidljiva odmah po ulasku u prvu utakmicu na FM21. Akcija će se osjećati nepredvidljivijom i fluidnijom i bit će, jednostavno rečeno, realnija simulacija nogometa nego ikad prije.
Dodatna razina dubine su novosti uvedene u donošene odluka. To će rezultirati poboljšanjima u pokretima igrača, novim sustavom markiranja, obnovljenim fokusom na akciju u veznom redu i golmanima koji su prilagodljiviji okolini oko sebe.
Spors Interactive kaže da jedva čeka da iskusite match engine u FM21 i da sami vidite učinke njihovog rada. Također nadodaju da će sve promjene u sljedećim danima slikovitije prikazati.
Ja moram priznati da hype pomalo raste.